En helg i Finland

Eftersom vi hade några lediga dagar under den här veckan så bestämde jag mig för att åka hem över helgen.

När jag väl kom till Finland på lördag förmiddag så plockade Ari upp mig från flygplatsen och så körde vi direkt till Ingå skogarna. Mamm visste inte om att jag skulle komma (eftersom jag sagt att jag inte hittat något billigt flyg, hehehe) så hon blev lätt sagt överraskad när jag plötsligt dök upp bakom en stor sten där i Ingå.

Märtha fyllde år dagen innan så det bjöds på släkt och kalas, varefter det var väldbehövligt med en utflykt i skogen för att jämna ut sockerintaget litegrann.

Äventyraren Erik hade kollat ut en väg genom skogen som skulle ta oss till en liten sjö. Det var ungefär 1,2 kilometer enligt kartan.

Vi hittade mången svamp och flera blåbär som var tvugna att plockas och ätas.

Väl uppe på ett berg så fanns det till och med utsikt och man kunde urskilja höjdskillnader lite längre bort.

En liten lättbehövlig paus före utflykten fortsatte och det egentliga äventyret började.

Vi tappade nämligen bort oss passligt tills när det började skymma. Det var en måttlig rolig överraskning, men vi kom ju ut ur skogen till slut.

Nästa dag körde Ari och jag ÄNTLIGEN iväg till Kellokoski och Kinuskilla som ligger i bruket, och som jag har velat besöka i typ ett års tid. Rekommenderar verkligen, bra kaffe och rejält utbud!

Naturen var det heller inget fel på. Det är roligt det där med att hösten ligger aningen före här än i Stockholm, så det är ju roligt att jag får uppleva ruskan två gånger under samma höst.

Vi åkte vidare till Järvenpääs campingområde för att insupa lite mer av det gråmulna höstvädret.

Och idag, om några timmar, åker jag tillbaka till Stockholm. Vet faktiskt inte när jag kommer att komma tillbaka till Finland igen, men allra senast till julen.

Publicerad 03.10.2017 kl. 11:58

Blixtvisit i Tallinn

Förra veckan åkte Melanie och jag över till Tallinn för en blixtvisit.

Vi förundrades över den nya terminalen och började riktigt fundera på vem arkitekten kan vara för det var verkligen en snygg terminal.

Vi delade på en inte så fräsch räksallad och potatis med köttbullar på båten. Varefter vi sökte upp baren och köpte resans första skumvin för 2 euro styck.

Väl i Tallinn köpte vi en falska roséskumppa som vi drack upp på hotellrummet tillsammans med en påse cheeseballs.

När det var dags så drog vi oss inåt gamla stan.

Vi besökte NoKu bar som inte var den lättaste att hitta trots att den ligger på en rätt så aktiv gata i gamla stan. Gott vin hade dom åtminstone.

Atmosfären var det heller inget fel på.

Efter ett snabbt glas vin så drog vi oss mot Manna La Roosa som även den bjöd på en trevlig atmosfär, bra service och god mat.

Nästa morgon besökte vi frukostbuffén före vi sedan uppsökte bassängerna och bastun som finns i hotellet vi bodde på. Otroligt det där med bastu och ett kallt bad efteråt. När huden är kall men man känner sig varm inuti, det är prima det. Efteråt kände vi oss trots allt uppfriskade om än lite omtöcknade.

Vi besökte det närliggande Linnahall.

Strosade omkring där och insöp utsikten.

Vi sökte upp ett café för att äta lunch före vi gick ombord på båten som tog oss tillbaka till Helsingfors. Vi var borta i lite på ett dygn och det kändes trots det som ett ypperligt sätt att kicka igång sin semester. Man slappnade av på ett annat sätt än vad vi skulle ha gjort om vi bara varit hemma.

Publicerad 17.07.2017 kl. 11:35

De sista dagarna i Afrika

Okej okej okej okej. Dags att sammanfatta de sista dagarna av vår resa till Kenya, så kan jag sedan övergå till att tala om mer vardagliga ting.

Vi var alla rätt så trötta efter det fartfyllda veckoslutet. Så det enda som vi egentligen gjorde på måndagen var att vi fixade våra naglar och åt etiopisk mat. Som verkligen inte var passande för en IBS-mage... Åtminstone var brödet, som är gjort på teffmjöl glutenfritt. Så det är ju alltid något!

Vi besökte den större sidan av Karura, där det bland annat finns vattenfall. Hade önskat att jag skulle ha tagit med ett stativ till det här vattenfallet så att jag skulle ha kunnat ha ännu längre slutartid på min kamera, så att jag kunde ha fått en ännu mer drömsk känsla i bilden. Men det sket ju sig.

Utan tvekan så fick man en känsla av att man var i någon slags urskog. Märtha hängde på.

Ett stort träd hade rosa blommor, men stammen var fylld av vassa taggar. Tyckte att det var fascinerande.

Vi besökte även en lokal marknad. Här är kusin Emma.

Det var några dagar inför ett val i landet. En kvinna som ställde upp i valet hade något slags event på gångs. Satt på en lastbil, spred sina vallöften och ibland spelades det hög musik. Lite annan valkampanj än den vi är vana att se.

Det är regnperiod på gångs, så kvällstid började regnet ösa ner, riktigt mysigt.

Under den sista dagen tog vi oss ner till Downtown. Vi hörde rykten om en butik med billiga tyger. Ryktet var sant och jag kom hem med två olika tyger. Det ena är jag kanske inte så värst förtjust i, men det har fin färg. Det andra skulle jag vilja sup upp en klänning av eller nåt dylikt.

Till sist blev det dags att hoppa på nattflyget tillbaka mot Finland.

Publicerad 30.05.2017 kl. 20:17

Palmsöndagen

På palmsöndagen tog vi det bara lungt före det var dags att åka tillbaka mot Nairobi.

I vanlig ordning hängde en elefant vid vattenhålet när jag gick ut genom dörren för att gå mot morgonmålet.

När poolhänget väl började så dök det upp några fler elefanter och en hög med åsnor.

Och i sedvanlig ordning så fortsatte vi bara att stirra.

I sista stund före vi gjorde oss klara för avfärd så dök även zebror upp. Passligt för att säga hejdå.

Efter lunch började vi köra tillbaka mot Nairobi. Först genom en lokal by.

Förbi del lokala baren. De flesta hade gått i söndagskyrka och hade sina finkläder på när vi körde förbi.

De här stenarna är flera miljarder år gamla och har säkert rullats hit när Kilimanjaro någon gång har haft ett utbrott.

Under en kort stund drog ett oväder sig över oss och det började ösregna. Helt enkelt en rejäl Toto - Africa stund. Efter några timmar var vi tillbaka i Nairobi och tog det lungt resten av kvällen.

Publicerad 22.05.2017 kl. 16:56

Bildregn från safari

Dags för ett inlägg späckat med safarirelaterade bilder.

Det var tidig väckning som gällde, Kilimanjaro stod molnfritt.

Väl inne i parken dök det upp djur åt alla håll.

Några gamar och gamel Kilimanjaro som har tappat 80% av sitt snötäcke.

Kändes otroligt att se på alla djur som gick omkring och betade brevid varandra.

Vi åt vårt morgonmål kring 10-11tiden uppe på en kulle som hade helt okej utsikt. På bild två kusiner.

Kusin Lisa, Märtha och det skitiga mjukisdjuret Kikku Kakkonen.

Ganska specifik linje med var det är grönska, eller det gröna på bilder är egentligen träsk.

Hela gänget.

Bilden föreställer alltså badande elefanter.

Lillhippon! De äldre flodhästarna såg vi tyvärr inte så mycket av då de kommer upp från vattnet först på kvällen.

På andra sidan bilen vandrade en vattenbuffalo omkring.

Någonstans låg en hyena i skuggan.

Osäker på vad detta var för djur? Kanske impala? Nåväl, kring 12-13 tiden så tyckte vi att det räckte för förmiddagen och drog oss tillbaka till hotellet och poolen.

Men först stötte vi på några giraffer som gick omkring.

Lillstugan.

Safarit fortsatte, för plötsligt dök några giraffer upp till vattenhålet som vi såg från poolen.

Efter en liten stund gick girafferna bort och istället dök elefanterna upp.

Där stod vi, stirrandes på den overkliga verkligheten och de stirrade tillbaka på de bleka finnarna.

Efter en stund drog jag mig tillbaka mot vår stuga för att vila en stund innan vi åkte tillbaka mot nationalparken för vidare safari.

Huvudbyggnaden.

Utanför gick tre dromedarer omkring.

Efter någon timme drog vi oss tillbaka till parken.

Plötsligt stötte vi på en hel drös med bilar som samlades på samma plats.

Varför? Det går inte alls att se det utifrån bilden, men där borta ligger kanske tre lejon. Rekommenderar verkligen att ta med en kikare när man åker på safari! Skulle ha varit guld värd i den här situationen.

Efter en liten stund var det dags att dra sig vidare och ut från parken.

Solnedgången var det heller inget fel på.

Och så var det safarit över. Jag hoppas innerligt att det inte blir mitt sista.

Publicerad 21.05.2017 kl. 16:56

Kontakt: astrid.lindroos@gmail.com

Jag heter Astrid och är 26 år, född och uppvuxen i Karis, Raseborg. Vid 21 års ålder flyttade jag till Helsingfors för att studera företagekonomi och efter det började jag jobba på ett tryckeri, samt frilansa som fotograf. Efter sex fabulösa år så flyttade jag nu vidare till Stockholm på nya äventyr. Orsaken bakom detta landsförräderi är för att jag har påbörjat studier i bildbehandling vid Fotoskolan STHLM. I bloggen kommer jag mest att dela med mig av vardagliga betraktelser och hur livet fortskrider på andra sidan pölen, med inriktning på fotografi och bildbehandling.

Jag är en av de drivande krafterna bakom matbloggen Ärtyvät Ämmät, alla recept utgår från FODMAP-dieten som är anpassad för personer med IBS. Recepten är alltid glutenfria, laktosfria, lökfria o.s.v.